Wasgoed Theater

Gezondheid

5 dingen die je moet weten over coaching

admin

Coach Haarlem

Een van de belangrijkste oorzaken van team- of organisatieproblemen vandaag de dag is het gebrek aan communicatie binnen teams en organisaties. Helaas raken we eraan gewend te denken dat we, om gehoord te worden, meer moeten weten en efficiënter moeten worden. Andere teams stellen deze absolute eis echter niet, gezien de volgende factoren:

2. “Goed time management” met als doel korte werkperiodes of meerdaagse werkreizen zou meer van toepassing zijn wanneer u een teamleider bent. Wanneer u echter een coachende werknemer bent, bent u niet verantwoordelijk voor de tijdspatronen van het team en de splitsingstijden of projecten.

3. “Goede besluitvorming” zou succesvoller zijn wanneer een coachende medewerker of collega u is. Bedenk dat de leider van het team een ander perspectief heeft dan uw baas.

4. “Goede brownie spoons” zouden effectiever zijn als je iemand anders coacht. Alleen als je probeert jezelf en je product of dienst te verkopen, en begrijpt dat de klant baat heeft bij je coaching, ga je echt meer succes zien.

5. De coach moet het communicatiekanaal tussen hem en de teamleider met succes tot stand brengen.

Het essentiële voordeel van coaching is dat het mensen helpt beter te worden in hun werk en privé-leven. Het hele proces van het werken met een coach krijgt een hoogtepunt wanneer hij de cliënt bijstaat op zijn weg naar succes.

Het coaching proces

Om te kunnen profiteren van geschikte vaardigheden voor coaching, moeten de coach en de cliënt een duidelijke, specifieke relatie opbouwen. Nu is het tijd om naar de gevoelsfase van het coaching proces te gaan. Laat gedachten direct los op gevoelens. De volgende zijn belangrijke stadia in het coaching proces die uw cliënt onderweg zal overslaan:

1. Er moeten afspraken worden gemaakt over doelstellingen en activiteiten

Wanneer je met een cliënt werkt, worden de doelen zo gesteld dat ze duidelijk en haalbaar zijn. Wanneer het duidelijk was voor de coach, stelt de cliënt doelen en taken op om te voltooien in de laatste sessie. Ook de doelen en taken worden van tevoren vastgesteld. Ze moeten schriftelijk worden vastgelegd en met de cliënt worden besproken, zodat ze duidelijk zijn. Op deze manier blijft de cliënt er eigenaar van.

2. De gekozen verwachtingen inzake prestaties

Het is oké om met de coach over uw prestaties te praten – tenslotte is coachen een beroep van anderen helpen. De coach helpt u om de gewenste resultaten te behalen.

Onthoud echter dat het essentieel is dat de coach het woord voert, en dat de cliënt in het duister blijft – u bent er om te luisteren naar de waarnemingen van de coach. In de eerste sessies moet je beginnen bij te houden wat je coach over je zegt.

3. Motivatie en inzet

Terwijl u naar de sessies komt, stelt u een plan op voor succes. Bepaal wat u tijdens de sessies moet bereiken – wat u tijdens de sessies wilt bereiken – en schrijf dit op. Het zal u helpen controle te houden over uw sessies en u gemotiveerd te houden.

4. Verwachtingen en bijna alle andere activiteiten

De coaching activiteiten worden verwacht tijdens de duur van de coaching sessie – men spreekt over de (verzamelen, antwoorden, herzien en reflecteren) van de sessie. Daarnaast omvat de hierboven genoemde verwachting ook projectwerk, huiswerk, enz. Er zullen verschillende activiteiten zijn om u te helpen uw doelen en taken te bereiken.

Hoe om onwillige medewerking te vragen

Er zullen verschillende momenten zijn dat bepaald gedrag of inkapseling van een gedrag een conflict, of mogelijke weerstand – soms klein maar andere keren groot – in werking zet. In een coaching sessie kan een nuttig praatje of een redelijk gesprek of dialoog gebruikt worden om de persoon aan het praten te krijgen en te luisteren naar de kwesties en zorgen. Dit zal u helpen om te bepalen over welke van de kwesties de cliënt wil praten, enz.

In het belang van de cliënt is coaching geen wedstrijd of competitie. Alle kwesties worden vanuit een verschillend en mogelijk, perspectief bekeken.

Eén duidelijke manier om samen te werken

In uw beoordeling van de cliënt – leer alles over wie hij/zij is op elk punt in het proces. Dit is heel belangrijk – want als we veronderstellingen maken over mensen, heeft dat meestal een neerwaartse uitwerking. Daarom, om dit te vermijden, wees duidelijk met uw cliënt over wie u bent en wat we aan het doen zijn. Ik raad u ten zeerste aan om een open dialoog te houden – met de cliënt.

Nadat u van tevoren een duidelijke afspraak met de cliënt hebt gemaakt, moet u zeker vragen stellen over eventuele nog openstaande vragen of zorgen. Door de cliënt te helpen en vertrouwen te winnen in dit proces, kunt u samen vooruitgang boeken op weg naar de gewenste resultaten.

Mod portal: Karen hieronder is een proces van vertrouwen opbouwen en naar iemand luisteren.

Hier zijn wat vroege vragen om vertrouwen te scheppen.

Ook al gebeurt er iets negatiefs, betekent dat niet dat je stopt met coachen.

Lees meer

Innerlijke 
Psychotherapie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top